W dzisiejszym świecie marki stają się coraz bardziej znane – nie powinien więc dziwić nacisk na ich szybkie budowanie. W sieci możemy zdobyć wiele przydatnych w tym zakresie informacji informacji, a z pomocą narzędzi typu Photosohop czy Canva przygotujemy kreatywne zaplecze graficzne do wykorzystania. Wspomniana Canva oferuje choćby ciekawą funkcję, która może okazać się niezwykle przydatna podczas burzy mózgów czy innych form kreatywnej kooperacji na rzecz budowania wartości marki. Są to Tablice online, które umożliwiają korzystanie z nieograniczonej przestrzeni projektowej we współpracy z innymi użytkownikami i z wykorzystaniem niezwykle bogatej bogatej biblioteki zdjęć, kształtów, filmów itd. Jeśli chcesz osiągnąć sukces niczym Coca-Cola czy Adidas, musisz zadbać o swoją markę już na samym początku.
Ale zanim udzielimy odpowiedzi na pytanie „dlaczego warto”, zastanówmy się czym tak właściwie jest wartość marki. To pojęcie trudne do uchwycenia, ale mierzy ono, jak dobrze ludzie znają, ufają i szanują daną markę. Mimo przejściowego charakteru, ma bezpośredni wpływ na sprzedaż, a tym samym na wyniki finansowe firmy. Badania pokazują, że konsekwentne budowanie marki może zwiększyć przychody nawet o 23%. Robi wrażenie, prawda?
Ja zatem mierzyć wartość marki? Istnieje ku temu wiele sposobów, wśród których możemy wymienić, np.: świadomość marki, skojarzenia z nią związane, ROI czy lojalność kliencką.
Wstęp mamy już to za sobą, zastanówmy się zatem nad głównymi powodami, dla których warto zainwestować w rozwój wartości marki już na wczesnym etapie prowadzonej działalności.
Każdy na pewno słyszałeś o Coca-Coli – gigancie napojów bezalkoholowych, który jest niemalże ikoną świąt Bożego Narodzenia i wpisał się głęboko w nasze codzienne życie. To marka, która jest powszechnie rozpoznawalna, łatwo odnajdywalna w sieci i cieszy się dobrą reputacją.
Dla porównania spójrzmy na amerykańska markę DRY, która działa praktycznie na swoim rodzimym rynku, gdzie cieszy się zaledwie 18-procentowym uznaniem. Jej nazwa jest trudna do odnalezienie w sieci ze względu na obecność innej marki – CANADA DRY, której tradycje sięgają już ponad 120 lat.
Wypływa z tego następujący wniosek – nawet jeżeli produkt jest naprawdę dobry, bez rozpoznawalnej marki nie osiągnie sukcesu. Konsumenci sięgają bowiem przede wszystkim po produkty, które doskonale znają, nie chcąc rozczarować się nowym, tajemniczym brandem. Sama jakość towaru to więc dopiero początek – kluczowe jest wyróżnienie się na tle bogatej konkurencji.
Rozpoznawalności i różnicowania marki to podstawa. W następnym artykule z cyklu przedstawimy kolejne powody, dla których warto inwestować w wartość marki.