Pora na trzeci, a zarazem ostatni artykuł poświęcony trendom w marketingu cyfrowym. Poświęcony jest on personalizacji oferty oraz bezpośredniemu kontaktowi z klientem. Zdarza się, że zagadnienie te są lekceważone, co stanowi bardzo poważny błąd. Dlaczego? Odpowiedź poniżej.
Personalizowane oferty są tworzone w oparciu o zgromadzone dane. Podstawą jest segmentacja klientów, czyli podzielenie ich na grupy w oparciu o rozmaite czynniki (m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, preferencje zakupowe). Znacząco ułatwia to dopasowanie treści promocyjnych i przekłada się to na wzrost efektywności działań marketingowych. Ma to szczególne znaczenie dla sklepów internetowych, które posiadają szeroki asortyment.
Należy wspomnieć, że oferty reklamowe niedostosowane do preferencji bywają irytujące. Mogą one przynieść odwrotny skutek do zamierzonego – użytkownik, który kolejny raz trafił na nieinteresujące treści może zdecydować się na usunięcie subskrypcji newslettera lub od-obserwowanie marki w mediach społecznościowych. Z roku na rok świadomość konsumentów rośnie, więc należy podejść do tematu z należytym zaangażowaniem.
Klienci sklepów internetowych również wymagają bezpośredniej interakcji! Niektórzy uważają, że w branży e-commerce obsługa schodzi na dalszy plan, jednak nie jest to prawdą. Coraz więcej osób dokonuje świadomych wyborów zakupowych. W dobie wysokiej konkurencyjności użytkownicy mogą wybierać spośród tysięcy podobnych ofert. Bardzo ważne jest to, aby sprzedawca nie nastawiał się na automatyczne transakcje. Troska o zadowolenie konsumenta przynosi ogromne korzyści. Warto więc umożliwić mu kontakt mailowy oraz telefoniczny. Znakomitą opcją wydaje się być również umieszczenie okienka czatu na oficjalnej stronie internetowej. Lepiej jednak zrezygnować z nachalnych banerów, które wymuszają numer telefonu.
Prawdą jest, że większość e-sklepów umożliwia swoim klientom kontakt jedynie w teorii. Kilkudniowe oczekiwanie na odpowiedź jest niedopuszczalne. Większość kupujących oczekuje, że niezbędne informacje zostaną udzielone w błyskawicznym tempie. W przeciwnym razie skorzystają z oferty konkurencji. Może okazać się to kłopotliwe dla firm, które każdego dnia otrzymują kilkadziesiąt, a nawet kilkaset wiadomości. Najrozsądniejszą opcją wydaje się być zatrudnienie konsultanta.
Trendy w marketingu cyfrowym zmieniają się z miesiąca na miesiąc – rozwój technologii sprawia, że działania promocyjne mogą nieść za sobą jeszcze wyższą skuteczność. Pewne jest to, że w 2021 roku kompletnie nieskuteczne są „masowe” reklamy, które trafiają do przypadkowych odbiorców. Podstawą jest określenie grupy lub grup docelowych, a także dostosowywanie treści do ich rzeczywistych preferencji. Ważne jest również to, aby dbać o dobre relacje z lojalnymi klientami. Fachowa obsługa klienta może zapewnić lepsze efekty, niż obniżenie cen do minimum. Należy zastanowić się, jakie rozwiązania pozwolą zmaksymalizować sprzedaż.