responsywna strona wwwKtóż z nas nie widział ludzi spacerujących z tabletami, siedzących w kawiarni ze smartfonem w ręku, czy korzystającego z innego urządzenia mobilnego w środkach transportu? Popularność urządzeń mobilnych z dostępem do internetu zwiększa się, ale także zmienia się sposób korzystania ze stron WWW. Nie są one już tylko szybkim i podręcznym źródłem wiedzy czy sposobem komunikacji, są również bazą dla pnia usługowo – sprzedażowego.

 

Błyskawiczny rozwój technologii i internetu skompaktował komputery do niedużych urządzeń mobilnych takich jak tablety czy smartfony. W zeszłym roku sprzedaż telefonów komórkowych z dostępem do internetu przekroczyła na świecie 1 miliard sztuk i szacuje się, że w bieżącym roku liczba ta znacznie wzrośnie. Wzrost sprzedaży nie jest jednak przypadkowy, gdyż stały się one podręcznym narzędziem do załatwiania nie tylko codziennych spraw, ale także zawodowych. Jak podaje do wiadomości firma Nielsen, w 2012 roku znacznie spadła sprzedaż komputerów osobistych, właśnie na rzecz urządzeń mobilnych, zwłaszcza smartfonów, które według Google przejęły pozycję lidera.

 

Obfitość w zróżnicowaniu

 

Popularność urządzeń dostępem do internetu wzrastała, a wraz z nią ich różnorakość. Wielkość ekranów zaczęła sięgać od kilkudziesięciu calowych monitorów, poprzez kilkunastocalowe ekrany laptopów i tabletów, aż do kilkucalowych wyświetlaczy smartfonów. Dla twórców stron WWW istotnym problemem zaistniałym w danej sytuacji, stało się to, aby ich witryna prezentowała się równie dobrze na dużym jak i małym ekranie. Ważnym był także sposób sterowania stroną ze względu metodę korzystania z urządzenia, bez względu czy będzie to kursor myszki, czy nasz palec. To wymaga użycia innych interfejsów i sposobów nawigacji na PC i telefonie.

 

Dla mobilnych

 

Początkowo dobrym rozwiązaniem było stworzenie mobilnej wersji strony WWW. Jednak wymagało to większego nakładu pracy, gdyż strona mobilna posiada inna szatę graficzną, sposób sterowania, a nawet treść niż strona desktopowa. Dodatkowym utrudnieniem było także przygotowanie kilku wersji strony, dla najpopularniejszych rozmiarów wyświetlaczy oraz stworzenie skryptu, odpowiedzialnego za dopasowanie odpowiedniej wersji do wielkości ekranu. Strony w wersji mobilnej nie korzystają z tych samych adresów URL co strony tradycyjne, pracują z subdomeną lub funkcjonują na odrębnej domenie.

 

Plusy stron mobilnych:

 

– względnie szybkie wdrożenie,

– dostępność szablonów gotowych do stworzenia stron,

– nawigacja stworzona wyłącznie dla użytkowników mobilnych,

– adaptacja treści do wersji mobilnej,

– testowanie zawężone do urządzeń mobilnych.

 

Minusy stron mobilnych:

 

– treści aktualizowane w dwóch różnych panelach,

– dostosowywanie wersji do nowych modeli urządzeń mobilnych,

– konfiguracja przekierowań z tradycyjnej strony i odwrotnie,

– wdrożenie dodatkowego śledzenia statystyk dla stron mobilnych,

– pomiar danych z kampanii reklamowych z dwóch miejsc,

– dodatkowe koszta, wynikające z konieczności aktualizacji pod nowe urządzenia oraz z podwójnej obsługi treści.

 

Czym jest Responsive Web Design?

 

Responsywny design zapewnia nam dobry wygląd strony i jej sprawne funkcjonowanie, niezależnie od typu urządzenia na jakim jest otwierana. Dzięki wdrożeniu odpowiednich technologii oprogramowania, ergonomiczność stron responsywnych zwiększyła się i stała się przyjazna urządzeniom mobilnym, ułatwiając tym samym przeglądanie materiałów graficznych, elementów rotacyjnych czy nawigacji.

 

Responsywne witryny WWW dostosowują swoją zawartość do wielkości ekranu lub przeglądarki, co ułatwia czytanie, korzystanie z nawigacji oraz zmniejsza potrzebę zmiany wielkości (powiększania/pomniejszania) oglądanych materiałów czy przewijania. Serwis internetowy w sposób automatyczny dopasowywuje wielkość liter, odstępy, zdjęcia oraz inne elementy, co skutkuje łatwością nawigacji, a także zwiększeniem czytelności strony.

 

Serwisy responsywne niezależnie czy przeglądane na dużym monitorze, czy na małym wyświetlaczu telefonu mają ten sam adres URL. Metoda „media queries”, pozwala dostosować treść witryny do wielkości przeglądarki i wyświetlić ją w odpowiedni dla urządzenia mobilnego sposób.

 

Aby lepiej zrozumieć istotę responsywności przedstawiamy przykład: http://roxik.com/cat/

 

 

Plusy stron responsywnych:

 

– treść zarządzana dzieki jednemu panelowi CMS,

– dopasowywanie się do wszystkich dostępnych urządzeń,

– jeden URL,

– jeden kod do śledzenia statystyk,

– RWD polecany przez Google.

 

Minusy stron responsywnych:

 

– wydłużony czas wykonania,

– większy nakład pieniężny,

– liczne próby na wielu przeglądarkach i urządzeniach,

– duża odpowiedzialność za wygląd i treść strony leżąca na projektantach.

 

W co inwestować – strony mobilne czy responsywne?

 

Jest to trudne pytanie, gdyż każda ze stron ma swoje wady i zalety, a każda może być dobrą alternatywą w zależności od potrzeb. W przypadku, gdy chcemy zadowolić specyficzne potrzeby klienta lub gdy mamy świeżą i prężnie działającą witrynę WWW i stwierdziliśmy, ze potrzebujemy prezentacji mobilnej, to po podliczeniu kosztów oraz nakładu czasu, najprawdopodobniej zdecydujemy się na stronę mobilną.

 

Natomiast, gdy budujemy istniejącą stronę od nowa, lub gdy inwestujemy w zupełnie nowy projekt, wtedy strona responsywna jest najlepszym i najbardziej przyszłościowym rozwiązaniem. Strony tego typu są przyszłością sieci, gdyż to one dostosowywują się do użytkowników, a nie na odwrót.

 

W przypadku RWD nakład pieniężny na pewno będzie wyższy jeśli budowy strony mobilnej. Natomiast patrząc perspektywicznie, ulokowanie finansów w stronę responsywną okaże się bardziej ekonomiczne, ze względu na ograniczone aktualizacje i dłuższą żywotność.

 

Czy warto być mobilnym?

 

Brak czasu i cierpliwości powoduje, że użytkownicy Internetu chcą mieć potrzebne informacje „od reki”, co umożliwiają im urządzenia mobilne z dostępem do Internetu. Dzięki nim można zrobić zakupy będąc w pracy, sprawdzić repertuar kin wracając ze szkoły, przeczytać nową książkę czy aktualne informacje będąc w pociągu lub zlokalizować salę zabaw będąc na spacerze z dzieckiem.

 

Dowodzi to, że każdy kto istnieje w branży gastronomicznej, turystycznej, handlowej czy usługowej, powinien zaistnieć też w wersji mobilnej. Daje to duże szanse małym przedsiębiorcom, z których usług skorzystamy w nagłych sytuacjach. Gdy w razie pilnej potrzeby na stronie znajdziemy adres, godziny otwarcia, to da to przewagę nad konkurencją, która nie istnieje w mobilnym świecie.

 

Oto kilka źródeł w których można przetestować własną stronę www jak się zachowuje w środowisku mobilnym:

1. http://www.responsinator.com/ – symulacja wielkości okna (dość mało realistyczna, podatna na zróżnicowanie silników przeglądarek)
2. https://developers.google.com/ – bardzo realistyczna, wysokiej jakości źródło firmy Google, analitycznie przemyślane – masz niski wynik?, chętnie pomożemy, sprawdź naszą ofertę
3. http://tools.pingdom.com/ – analityka problemów szybkości strony www, optymalizacja – masz problem z szybkością Twojej www, chętnie pomożemy, sprawdź naszą ofertę
4. http://achecker.ca/ – słabo zoptymalizowana, mało widzialna strona www? błędy, na stronie? chętnie pomożemy, sprawdź

 

 See-me 05.09.2014

 

 

See-me
Przychodnie Centrum

Zgodnie z rozwojem naszych przychodni potrzebowaliśmy zbudować dla naszych pacjentów i kontrahentów
stronę z funkcjonalnością trójwymiarowości. Ustawiliśmy jako cel - funkcjonalność i prostotę, która ma być dopasowana do najnowszych trendów projektowania aplikacji www.

zobacz więcej
See-me
Credit Agricole

W związku z organizacją przez nasze oddziały firmowego eventu,
firma reklamowa see-me zaprojektowała i zapewniła nieszablonowe
i kreatywne materiały POS.

zobacz więcej
See-me
Art-Dent Stomatolog
Katarzyna Radkiewicz

Jest firmą solidną i kompetentną, wywiązującą się z zawartych umów i zawsze służącą pomocą. Na podstawie wielu doświadczeń serdecznie polecamy firmę see-me.pl jako slolidnego partnera. Nasza dotychczasowa współpraca układa się bardzo dobrze z korzyścią dla obu stron i będziemy ją kontynuować.

zobacz więcej
See-me
Michał Moryl
- Wedding photographer.

Nasza współpraca to modyfikacje i hosting dla stron i zasobów www. Z firmą see-me współpracuję od kilku lat i jestem usatysfakcjonowany wysokim poziomem oferowanych usług hostingowych i znajomości technik css.

zobacz więcej

Projektowanie stron wwww

Pozycjonowanie

Hosting i Domeny

E-marketing

Poligrafia

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Strona została wygenerowana w 0.2569 sekund.