Marketing jest dziś dla każdej firmy warunkiem rozwoju. Odpowiednio skonstruowana strategia może bowiem przyciągnąć klientów i zbudować ich lojalność, co oczywiście przełoży się na maksymalizację zysków. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy tylko prowadzić działania reklamowe – trzeba robić to dobrze. W naszym nowym cyklu artykułów przedstawimy pięć podstawowych błędów, które przedsiębiorcy często popełniają w tym zakresie.
Wystosowana komunikacja marketingowa musi być kierowana do konkretnie określonych odbiorców. Należy poznać swojego potencjalnego klienta – jego potrzeby, preferencje, oczekiwania, system wartości czy nawet styl życia. Wiedza na temat „idealnego klienta” powinna obejmować również informacje na temat tego – co go motywuje, co go frustruje, jakie ma cele i marzenia, gdzie szuka informacji, jak podejmuje decyzje zakupowe itp. W innym wypadku nie ma szans na stworzenie efektywnych przekazów i ofert, a tym samym na nawiązanie kontaktu czy poprawę poziomu zadowolenia konsumenckiego.
W jaki sposób zebrać więc dane? Warto skorzystać z różnych metod badawczych, takich jak ankiety przedsprzedażowe, wywiady, obserwacje czy analiza danych.
Niejednokrotnie już pisaliśmy o marketingowej mocy social mediów. Dzięki aktywności na tego typu portalach można nie tylko dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, ale również zbudować nimi trwałą więź, rozbudzić ich zaangażowanie czy zaprezentować wartości reprezentowane przez firmę. Posiadanie konta na Facebooku czy Instagramie to jednak zbyt mało. Ważny jest odpowiedni wybór platform dla swojego biznesu. Nie trzeba być przecież obecnym na wszystkich! Wystarczy skupić się na tych, gdzie aktywny jest odbiorca docelowy i gdzie można się po prostu wyróżnić.
Dobrze jeżeli obrana strategia jest tożsama z firmowymi wartościami, prezentuje referencje klientów oraz promuje produkty i usługi w oparciu o potrzeby. Na wizerunek wpłynie również autentyczność, wysokiej jakości treści (content marketing) oraz aktywność (reagowanie na komentarze, opinie i wiadomości).
Pierwsze dwa błędy za nami. Kolejne omówimy już w naszym następnym artykule.