Sprzedaż internetowa uznawana jest dziś za potęgę. W segmencie tym możemy zaobserwować stabilny wzrost, ale nie jest on aż tak spektakularny jak moglibyśmy się spodziewać. Z czym wiąże się taka sytuacja i jaką ją zmienić? Jedną z prawdopodobnych teorii jest pewne zmęczenie otaczającą nas cyfrowością. Wielu konsumentów podczas zakupów pragnie zapoznać się z towarem na żywo i doświadczyć ludzkiego czynnika. Z tego powodu firmy – które chcą się rozwijać – powinny poważnie zastanowić się nad humanizacją procesu zakupowego online. W jaki sposób to osiągnąć?
Dzięki zastosowaniu nowych technologii zakupy w sieci przypominają „prawdziwe życie” bardziej niż kiedykolwiek. Zasadniczą rolę odgrywa tu oczywiście sztuczna inteligencja. Spójrzmy choćby na chatboty, które jeszcze niedawno wywoływały głównie frustrację, a dziś z powodzeniem przyciągają klientów. Niewątpliwy progres odnotowuje także personalizacja. Można ją wręcz porównać do naszego ulubionego sprzedawcy, który nie zapomina naszych preferencji czy rozmiarów. Im częściej korzystamy ze sklepu, tym precyzyjniejsze są podpowiedzi pokazywane przez SI.
Warto wspomnieć o rzeczywistości wirtualnej – znanej przede wszystkim z gier wideo. Jej zastosowanie w e-commerce pozwala choćby na dodawanie modeli 3D i filmów bezpośrednio do kart produktów. Intrygującą nowinką są tu wirtualne przebieralnie.
Wykorzystanie nowych technologii bez wątpienia zmienia zasady gry, ale nie można pozostawić ich bez nadzoru człowieka. „Zatrudnienie” armii robotów i skonfrontowanie ich z klientami nie zapewni wysokiej obsługi klienta. Wymagane jest podejście, które opierać będzie się na ludzkich specjalistach – osobach monitorujących, „szkolących” i dostosowujących SI. Sztuczna inteligencja wymaga opieki i uwagi ze strony zespołów cyfrowych, które i tak powinny być niezbędne w przypadku prowadzenia działalności online.
W kolejnym artykule z cyklu przyjrzymy się innym sposobom na humanizację procesu zakupowego w sieci. Wśród nich nie może zabraknąć kwestii związanych z działaniami na rzecz społeczności.